Överlever den vanliga papperstidningen de digitala eran?

Överlever den vanliga papperstidningen de digitala eran?

Kommer den vanliga dagstidningen överleva den digitala eran som har svept över landet? Dagstidningar och kvällstidningar får det allt svårare att sälja lösnummer och har det inte lätt att hitta nya vägar till inkomster som får tidningarna att överleva.

Det som har hänt…

Det som har hänt är att all information finns tillgänglig i realtid på internet och via flöden som läggs ut där. Att få hem en vanlig papperstidning innebär att nyheterna som står i den är ca: 24 timmar gammalt, d.v.s. man får läsa ”gamla nyheter”. Går man ut på valfri nyhetssajt på internet så går det att få nyheter direkt, men några minuters mellanrum. Papperstidningarna är fortfarande populär hos en viss del av befolkningen men troligtvis är det den äldre generationen som inte använder internet lika flitigt som andra.

Tidigare var papperstidningen den enda källan till nyheter men så är det inte nu. När människor upptäcker att man kan läsa allt gratis på internet, speciellt den yngre generationen som föddes med internet och datorer, som har funnit sig i tekniken och använder den dagligen. Man använder telefonen under dygnets alla timmar och då behöver man ingen tidning för att hänga med på vad som händer på orten och i samhället i övrigt. Sociala medier som Facebook kan sprida händelser på några minuter, betydligt snabbare än en vanlig tidning som behöver en reporter som skriver om händelsen samt ett tryckeri som trycker tidningen osv.

Detta gör man för att försöka rädda ett döende mediaformat

Detta har man gjort, för att rädda sig mot förlusten av försäljningen av lösnummer. Man skapar ”premium tjänster” på onlineversionen av tidningen. D.v.s. man stänger ute alla andra användare som inte är beredd att betala för en prenumerationstjänst av tidningen i pappersform samt online. Utvalt material läggs till under en så kallad ”betalvägg” som vara abonnenter har tillgång till. Trots det får man se alla reklamannonser som tidningen har på nätet.

Vi tror att det är döfött. ”Gammelmedia” var för sent ute helt enkelt. I alla fall de mindre tidningarna, de större hade tur att förstå vad som hände och förändrade sig relativt snabbt. Aftonbladet och Expressen är ett gott exempel på det, det är två tidningar som fortsätter att växa trots att lösnumren minskar. Men de mindre tidningarna gick inte riktigt på det nya så fort. Det kan vara av ignorans, kunskap eller ekonomi? Vi vet att många redaktioner och tidningar slog ihop som resultatet av vårt digitala samhälle.

Betalväggar eller inte?

Vi tror inte på betalväggarnas existens. Vi tror på att ALLA ska ha tillgång till ALLT. Men man kan ta in det på andra sätt. Höj annonskostnaden för annonser på nätet. Exempelvis så kan de ju trycka in fler Leo Vegas annonser med en hurtig Frank Andersson i spetsen, det lär ju dra in en del. Idag kör tidningarna på dubbla annonsplatser, det sker alltså först i pappersform sedan på nätet. Det borde gå att optimera detta så att man kan ge ut alla nyheter fritt på internet. Stäng inte ute läsarna från nyheterna. Ett alternativ kan vara att ge dem mer värde av tidningen, men inte begränsad tillgång till det som händer i samhället.